Hvad handler specialet om?
Med udgangspunkt i et konkret eksempel p� teamteaching analyseres
hvilke forhold der fremmer og h�mmer undervisernes l�ring i team.
Jeg vil analysere en konkret kursuspraksis med fokus p� teamets
oplevelse, forst�else og deltagelse i feltet herunder de relationer
teamet og kurset er en del af. Analysen l�gger op til en diskussion
af styrker og svagheder ved l�ring i underviserteam, hvor teori,
empiri og egne praktiske erfaringer inddrages i et gensidigt samspil.
Intentionen med at lade specialet tage udgangspunkt i praksis er
at pege p� at den sociale virkelighed ofte kan v�re mods�tningsfyldt
- den praktiske sans' uklare logik. Dette skal b�de ses i forhold
til forskelle i ord og handling mellem undervisningstilrettel�ggelse
og -udf�rsel, og til forholdet mellem teori og praksis.
Det er ikke min hensigt at evaluere det konkrete kursus, kursisterne
eller det enkelte teammedlem. Jeg er derimod ude p� at opn� en mere
nuanceret forst�else af l�ring og kommunikation i team med udgangspunkt
i det konkrete kursusteam. Deltagernes l�ring er s�ledes heller
ikke omfattet af dette speciale.
Udover observation af og kvalitative interview med teamet, er jeg
selv en aktiv del af casen. Dette skal forst�s ved at jeg blander
mig ved at stille sp�rgsm�l til teamets proces i processen og kommer
med min oplevelse af hvordan tingene forholder sig. Der g�lder almindelige
forholdsregler omkring anonymitet, navnlig i forbindelse med hvad
jeg skriver p� specialehjemmesiden.
Specialehjemmesiden indg�r som et af mine metodev�rkt�jer for specialet,
men omhandler udelukkende teoretiske og metodiske refleksioner og
diskussioner. Af hensyn til teamet i organisationen vil det ikke
v�re muligt at l�se alt om mine empiriske unders�gelser. Organisationen
og instrukt�rerne vil s�ledes heller ikke blive n�vnt ved navn eller
lignende - hverken p� hjemmesiden eller i det endelige speciale.
Hjemmesiden vil ved specialets aflevering blive vedlagt censor og
vejledere p� en cd-rom med relevante bilag, s�som b�ndudskrifter,
video- og lydspor. Derved opfylder den ogs� et krav om produktfremstilling
p� kommunikationsfagets 3. modul som dette speciale blandt andet
er en del af.
Opdateret 21.08.2000
|