NYHEDER
Wenger
på hylden (9. juni 2000)
Mit seneste bogindkøb er Etienne Wengers "Communities
of Practice" som handler om l�ring i sociale
praksisf�llesskaber. Det er en videreførsel af
hans tidligere bog "Situated
Learning" som han har skrevet sammen med Jean Lave.
Konstruktivt
vejledermøde (5. juni 2000)
I dag havde jeg mit sidste møde med min vejleder på
kommunikation Henriette Christrup. Vi gennemgik hele strukturen
på rapporten men med hovedv�gten lagt på
mit diskussionsafsnit. Generelt kan man sige at strukturen
er ok, at der mangler opstramninger og uddybninger i analysedelen
og at diskussionen skal struktureres mere klart. Jeg fik desuden
grønt lys til at udskyde afleveringen til midten af
juli.
Rapportsider
offentliggøres (17. maj 2000)
Det er nu muligt at l�se udvalgte dele af specialerapporten
efterhånden som de bliver skrevet. Det vil dog kun v�re
en del af det som vil komme til offentligt skue, eftersom
jeg ikke vil komme for meget ind på det konkrete kursusteam
af hensyn til anonymitet. Se rapportstrukturen.
Luhmann og Sch�n
som noter (16. maj 2000)
I samarbejde med min gode medstuderende og tidligere projektmakker
Birgitte Michelsen er det nu muligt at hente og l�se
noter af Luhmann og Sch�n. Det drejer sig om henholdsvis
Georg Kneer & Armin Nassehi: Niklas
Luhmann - introduktion til teorien om sociale systemer
og Donald Sch�n: The Reflective
Practioner: How Professionals Think in Action.
Speciale p� Den Sorte
Diamant (16. februar 2000)
I denne uge har jeg flyttet min specialeskrivning ind p� Den
Sorte Diamant (Det Kgl. Biblioteks nye tilbygning), hvor
jeg fra nu af vil sidde p� L�sesal
Vest og skrive og l�se. Jeg synes forholdene er ret ideelle,
eftersom jeg m� medbringe egne b�ger og b�rbar computer. Kig
ind hvis du alligevel kommer forbi.
Jean Lave p� KUA
(11. februar 2000)
Jeg var til en forel�sning med den amerikanske antropolog
Jean Lave om "Learning and Everyday Life". Hun diskuterede
sondringen mellem l�ring og hverdagsliv, som mange teorier
tager for givet. Det var interessant at se "giraffen"
men det var begr�nset hvor meget fagligt jeg fik ud af det,
selvom emnet var interessant.
Jean Lave er g�steprofessor ved Institut for Psykologi i for�rssemesteret
p� K�benhavns Universitet og er bl.a. kendt for sin bog Situated
Learning som hun har skrevet sammen med Etienne Wenger
(1991).
Hjemmeside p� storsk�rm
(9. februar 2000)
Jeg har v�ret p� bes�g i kommunikationsklyngen "L�ring
og uddannelse" p� RUC for at fort�lle om mine erfaringer
med at lave og bruge hjemmesiden i mit speciale. Mit opl�g
blev efterfulgt af et opl�g om konferencesystemet First Class
som bruges p� Kommunikations InterKomm+. Desv�rre var der
ikke s� mange tilh�rere s� det var lidt sm�t med sp�rgsm�l.
S�g p� hjemmesiden
(8. februar 2000)
Nu er det muligt at foretage s�gning p� hele specialehjemmesiden.
Vha. fritekst- eller bolsk s�gning kan du s�ge efter b�ger,
nyheder, tekster el.lign og f� en oversigt over p� hvilke
sider ordene findes. Adgang til s�gesiden f�s ved at klikke
p� "S�g" i �verste h�jre hj�rne p� en vilk�rlig
side.
S�gefunktionen er en gratis service fra Searchbutton.com.
Noter til Nonaka
(4. februar 2000)
Nu kan du l�se og downloade noter af Nonaka og Takeuchis bog
"The Knowledge- Creating
Company". Da jeg endnu ikke selv har l�st bogen er
noterne skrevet og venligst udl�nt af Jesper
Schlamovitz.
Download noter i
PDF-format
Specialeklynge
p� internat (3. februar 2000)
Jeg har de sidste to dage v�ret med specialeklyngen "Organisationskommunikation"
p� internat p� S�minestationen ved Holb�k. Under vejledning
af Henriette Christrup hjalp vi hinanden videre med hver vores
specialer ud fra individuelle udfordringer. Personligt fik
jeg meget ud af opholdet, som udover socialt samv�r, gav mig
inspiration til hvordan jeg vil strukturere skriveprocessen.
Pr�sentation af hjemmeside
(1. februar 2000)
Jeg har f�et en henvendelse fra forhenv�rende institutleder
p� Kommunikation, J�rgen Lerche Nielsen, om at komme og fort�lle
om mine erfaringer med hjemmesiden. Det er i forbindelse med
hans nyoprettede klynge "L�ring
og uddannelse" der bl.a. har fokus p� brugen af informationsteknologisk
undervisning. Jeg har taget imod opfordringen og skal s�ledes
deltage p� klyngem�det d. 9. februar p� RUC.
Erfaringer gennem fort�lling
(29. januar 2000)
50 engagerede kursusinstrukt�rer fra Det Danske Spejderkorps
fik via eventyr udvekslet og bearbejdet individuelle erfaringer
med kursusvirksomhed. Sammen med medstuderende Birgitte Michelsen
lavede jeg et kursusindslag om erfaringsbearbejdning, hvor
vi gennem et varieret forl�b kom rundt om l�ringsteori (Illeris),
forsvarsmekanismer, vidensskabelse og -dannelse (Nonaka),
samt fort�lleteknik. Kurset var en blanding af teoretiske
opl�g og deltagerstyrede erfaringsforl�b som var personligt
udviklende for mange af deltagerne og ikke mindst os selv.
Vi var begge meget tilfredse over forl�bet, og personligt
fik jeg en masse inspiration til specialet.
Godt interview
med teamet (10. januar 2000)
Som tidligere omtalt skulle jeg m�des med instrukt�rteamet
igen her efter nyt�r. Det gjorde jeg s�ledes i dag, og det
forl�b i store tr�k v�ldig fint. Jeg havde p� forh�nd lavet
nogle tematiseringer for m�det som kunne danne en ramme for
interviewet. Temaerne var bl.a. Forstyrrelse vs. Flow, Ledelse
vs. Dialog, Projektion af k�n, Erfaringsbearbejdning og L�ring
i team. Interviewet blev undervejs krydret med mine observationer
og opl�sning af citater fra teamm�der. Hele m�det der varede
i ca. to timer blev optaget p� video.
Opl�g om erfaringsbearbejdning
(27. december 1999)
D. 29. januar 2000 skal jeg v�re med til at st� for et opl�g
om erfaringsbearbejdning - om konstruktiv udnyttelse af egne
og andres erfaringer i kursussammenh�ng. Opl�gget skal s�ledes
fors�ge at komme et lag dybere ift. vanlig erfaringsudveksling.
Opl�gget bliver holdt for kursusledere i Det Danske Spejderkorps,
men jeg er overbevist om at emnet ogs� er relevant for specialet
og s�ledes kan bidrage konstruktivt til indholdet af dette
(og omvendt).
Jeg laver opl�gget sammen Birgitte Michelsen, som ogs� er
specialestuderende fra RUC og har v�ret med til at skrive
projektet Portr�t - en analyse
af v�rdibaseret ledelse p� Roskilde Bibliotek.
Opf�lgende m�de
med teamet (27. december 1999)
D. 10. januar 2000 har jeg lavet en aftale med instrukt�rteamet
om at m�des med dem igen. P� dette to timers m�de skal jeg
freml�gge mine observationer fra kurset og komme med nogle
af mine umiddelbare tolkninger. Dette skulle meget gerne l�gge
op til en konstruktiv dialog teamet og mig imellem. M�det
bliver i vanlig stil optaget p� video og det er derefter tanken
at jeg ikke skal indsamle mere empiri, da jeg allerede har
rigeligt at analysere p�.
K�b b�ger fra litteratursiderne
(27. december 1999)
Det er nu muligt at k�be b�ger direkte fra min hjemmeside
via internetboghandleren Myboox.
Har du fx l�st om en sp�ndende bog p� min litteraturliste
og gerne vil k�be den, s� klikker du blot p� linket "K�b
bog hos Myboox". Et nyt vindue vil s� �bne og den p�g�ldende
bog kommer frem med pris og leveringsforhold. K�ber du b�ger
via dette link f�r jeg 5-10% af bel�bet af Myboox, s� hvis
du vil st�tte en fattig specialestuderende, s� k�b dine b�ger
her igennem!
Flere boglinks
(6. december 1999)
P� litteratursiden er der
nu links p� alle bogtitler. Hver bog har sin egen side, hvor
du kan se et billede af omslaget, og l�se informationen fra
bagsiden af bogen. Senere vil det v�re muligt at l�se noter
og evt. anmeldelser. Har du selv skrevet noget om �n af b�gerne
eller har du forslag til anden litteratur, h�rer jeg meget
gerne fra dig.
Hjemmesiden f�et ansigtsl�ftning
(23. november 1999)
Hjemmesiden har f�et en ansigtsl�ftning her p� det sidste.
Jeg har fjernet alle frames for at g�re siderne mere brugervenlige
og for at mindske antallet af filer. Derudover er der lagt
flere litteratursider ind med billede af forsiden samt et
kort resume. Endvidere har jeg genindf�rt "Links",
hvor der nu er specialerelevante henvisninger til sp�ndende
hjemmesider.
Vellykket feltarbejde
(29. oktober 1999)
Fra d. 25.-27. oktober har jeg v�ret ude at foretage feltarbejde
hos min case. Det var et tredages kursus i forhandling for
tillidsrepr�sentanter, og teamet som jeg observerede bestod
af to instrukt�rer. Af etiske �rsager kan jeg ikke komme n�rmere
ind p� detaljer, men blot n�vne at kurset og mine feltstudier
gik rigtig godt. Jeg har b�de observeret i undervisningen,
under pauserne, samt til teamm�derne med brug af video, foto
og b�nd. Nu skal jeg f�rst lige ford�je alle mine indtryk,
men inden l�nge vil jeg komme n�rmere ind p� nogle af mine
iagttagelser.
Boggave fra majoren
(23. oktober 1999)
Flittige l�sere af g�stebogen har nok bem�rket major Peter
Bros interesse for mit speciale, og jeg har da ogs� haft et
par sp�ndende udvekslinger med ham pr. email. Dette kulminerede
med et flot tilbud fra ham om at jeg kunne komme ned til ham
i S�nderborg og observere sergentuddannelsen. Dette tilbud
har jeg imidlertid m�tte afvise, da jeg p.t. har en case i
hus og ikke har ressourcerne til at have to cases i gang samtidig.
Det kunne ellers have v�ret sp�ndende.
Som et "plaster p� s�ret" har majoren tilsendt mig
et eksemplar af forsvarets "bibel" p� ledelses-
og uddannelsesomr�det. Den er jeg utrolig glad for og gl�der
mig til at f� tid til at l�se i den. En dag kan du muligvis
l�se mine noter fra den! Men lige nu drejer det sig om mit
feltarbejde, som jeg skal udf�re den kommende uge. Mere om
dette senere.
Ny litteratur
(22. oktober 1999)
Alr�, Helle og Dirckinck-Holmfeld, Lone (1997). Videoobservation.
Aalborg Universitetsforlag.
Andersen, Ib (red.) (1992). Om kunsten af bedrive feltstudier.
Samfundslitteratur.
Andersen, Linda (1999). Facader & Facetter. Roskilde
Universitetsforlag.
Christrup, Henriette (red.) (1999). N�rv�rskommunikation.
Roskilde Universitetsforlag.
Fairclough, Norman (1992). Discourse and Social Change.
Polity Press.
Forsvarets Center for Lederskab (1998). Ledelse og uddannelse.
Grundbog. Forsikringsh�jskolens Forlag.
Illeris, Knud (1999). L�ring. Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, Signe Mette og Pless, Mette (1999). P� kanten af
arbejdsmarkedet. Selskabet til fremme af social debat.
J�rgensen, Marianne Winther og Phillips, Louise (1999). Diskursanalyse.
Roskilde Universitetsforlag.
Kvale, Steinar og Nielsen, Klaus (red.) (1999). Mesterl�re
- l�ring som social praksis. Hans Reitzels Forlag.
Se hele litteraturlisten.
Begge vejledere
tildelt (4. oktober 1999)
Jeg har nu officielt f�et tildelt vejleder p� begge mine fag.
P� p�dagogik er det som hidtil Katrin Hjort, og p� kommunikation
er det Henriette Christrup.
I samme forbindelse har jeg ogs� f�et fastlagt en deadline
for specialet. Det ligger nemlig s�dan, at hvis jeg skal v�re
sikker p� hurtig proces vedr�rende forh�ndsgodkendelse og
bed�mmelse, s� skal Henriette Christrup have specialet senest
23. juni 2000. Det passer imidlertid meget godt med min oprindelige
uformelle og l�se deadline der l�d p� sommeren �r 2000.
Casen er i hus
(10. september 1999)
S� skete det omsider! Jeg har fundet en egnet case til specialet.
Som tidligere n�vnt vil jeg ikke komme ind p� hvem eller hvor
det er, blot n�vne at det drejer sig om et lille instrukt�rteam
p� to personer.
Vejen til casen er g�et gennem et utal af forskellige konsulentfirmaer,
seminarer, samt offentlige og private instanser. Det er en
kolossal lettelse for mig at det nu endelig er lykkedes at
finde et sted at indsamle empirien. Det er ikke til at beskrive
hvor dejligt der er at have en f�lelse af, at specialet k�rer.
Jeg skal m�des med teamet i starten af oktober og selve kurset
jeg skal observere ligger i slutningen af oktober.
Praktik droppet
(24. august 1999)
Oprindeligt havde jeg planlagt at g� i praktik pr. 1. september
1999, men jeg efter lang tids s�gen droppet denne id�. I stedet
er jeg i �jeblikket ved at finde en egnet case for specialet,
hvor jeg kan indsamle min empiri.
I forl�ngelse af erfaringerne med DLH vil jeg ikke komme ind
p� hvilke steder jeg er i kontakt med f�r en evt. aftale er
indg�et. Det er dog mest sandsynligt at jeg slet ikke offentligg�r
det p�g�ldende sted overhovedet. Dette skyldes etiske hensyn
til de personer der indg�r i det enkelte team, hvorfor jeg
tilstr�ber en s� h�j grad af anonymitet som muligt.
Toppen af siden
|