Det er tirsdag aften og klokken er otte. Jeg
sidder ude i min bil p� parkeringspladsen foran hotellet. Det
er rart at v�re lidt alene efter en lang dag med undervisning,
rollespil og andre opm�rksomhedskr�vende aktiviteter. Mit hoved
er fuld af indtryk og jeg har behov for at f� ”h�ldt”
noget af det ud inden jeg skal ind til teamm�det efter aftensmaden.
Det er derfor jeg har sat mig herud i bilen, hvor jeg har t�ndt
diktafonen og plaprer l�s p� m� og f�.
Det har v�ret en sp�ndende dag, denne anden
dag p� kurset. Jeg har ikke skrevet lige s� mange observationer
ned som p� f�rstedagen, men til geng�ld har jeg v�ret mere aktiv
i pauserne hvor jeg har spurgt ind til teamets m�der at g�re forskellige
ting p�. P� den m�de har jeg f�et deres umiddelbare reaktion p�
ting jeg er blevet opm�rksom p� undervejs i undervisningen og
f�et kommentarerne direkte ind p� b�nd. Jeg er en smule bekymret
over om den m�de jeg observerer p� og den rolle jeg i det hele
taget indtager p� dette kursus, skaber for mange ”blinde
pletter”. S� selvom jeg har en f�lelse af at jeg f�r meget
ud af at v�re her, s� synes jeg samtidig at jeg mangler et overblik
over hvor jeg er p� vej hen med specialet.
Det er imidlertid ikke kun min egen forskningsmetode
der har udviklet sig siden i g�r. Ogs� deltagerne er t�et mere
op, og dem som af teamet bliver betegnet ”svage deltagere”
er livet mere op og siger mere end i starten af kurset. Jeg overvejer
hvad jeg gerne vil sp�rge ind til p� teamm�det efter aftensmaden.
Det st�r ikke helt klart for mig j�vnf�r den tidligere omtalte
mangel p� overblik, men jeg forestiller mig noget i retning af
at jeg vil sp�rge ind til nogle af observationerne fra dagen og
bruge tid p� at snakke om deres eget l�ringsbegreb. Derudover
vil jeg selvf�lgelig lytte til hvad de snakker om og registrere
hvad de bruger m�detiden til. M�ske g�r det i virkeligheden ikke
noget at jeg ikke har en fuldst�ndig klar plan over hvad jeg vil
sp�rge om. Det er m�ske ligefrem en styrke at jeg indtager en
mere lyttende rolle og lader mig styre af den konkrete situation.
Vi f�r at se. Det skal nok g�. Jeg slukker diktafonen og g�r ind
for at spise.
Efter aftensmaden g�r vi i gang med teamm�det.
Jeg har sat videokameraet i gang og t�ndt diktafonen som st�r
p� bordet hvor vi sidder. Lene og Jette sidder ved siden af hinanden
med front mod kameraet. Jeg sidder skr�t over for dem. Der er
lidt uklarhed i teamet omkring hvad m�det skal bruges. ”Skal
planl�gge i morgen eller hvor er vi henne?” sp�rger Jette
mens Lene kigger i sine papirer. Det ender med at de ser fremad
p� n�ste dags program og planl�gger forskellige indholdselementer.
Jeg sp�rger ind nogen gange men ellers g�r de f�rste tre kvarter
med planl�gning. Til sidst kommer jeg mere p� banen og kommer
blandt andet ind p� teamets eget l�ringsbegreb.
”Hvordan ser I jeres l�ringsbegreb om forstyrrelse,
tid og k�rlighed i forhold til jer selv? Er I blevet forstyrret?”.
Teamet er lidt t�vende i starten men kommer s� ind p� at den
st�rste forstyrrelse var da de m�dte hinanden f�rste gang. D�r
blev de forstyrret i m�den at v�re underviser p�. I starten ”snusede”
de efter om det overhovedet var noget de havde lyst til at blive
forstyrret af – alts� om de kunne arbejde sammen. Det var
en slags unders�gelse af hvor meget k�rlighed der var til stede
imellem dem. Da de siden hen fandt ud af at der var k�rlighed
og tryghed til stede, vidste de hvor de havde hinanden. De havde
fundet ud af at de ikke beh�vede at bekymre sig om deres egen
m�de at g�re tingene p�. ”Jeg kan rent faktisk kvaje mig. Der er en der samler mig op
bagefter”, siger Jette og fort�ller at der ikke er
nogen grund til at opstille forsvar mod hinanden, og de kan med
egne ord ”l�gge v�bnene”. S�ledes skabte de fra start
af en indbyrdes kontrakt som de nu kan handle inden for som undervisere
og medmennesker. Det giver dem frihed til at udfolde sig individuelt
og kollektivt ved at turde kaste ting op i luften og vende og
dreje det, for p� den m�de at udvikle deres arbejde med kurset.
Jeg forts�tter mine sp�rgsm�l. ”Hvad
s� i forhold til kursisterne. Kan de l�re jer noget?” Lene retter sig i stolen og siger at de ikke direkte
har l�rt noget af de konkrete deltagere som har v�ret p� kurset
men snarere af de forskellige situationer som er opst�et imellem
deltagerne og teamet. Jette giver et eksempel fra dette kursus,
hvor der er en deltager der hele tiden kommenterer og associerer
nogle termer fra Den L�rende Organisation, som navnlig Jette bruger
i sin egenskab af at v�re uddannet NLP-instrukt�r. Jette lader
sig dog ikke forstyrre af denne deltager men er snarere opm�rksom
p� hvad der sker i situationen. If�lge hende er det den p�g�ldende
deltager der opstiller et forsvar eller har misforst�et noget
om det konkrete emne – og ikke teamet der er galt p� den!
Teamet har respekt for hinandens forskelligheder,
og har en evne til at supplere hinanden i undervisningen. De skiftes
s�ledes til at v�re ”p�” men den der st�r ude p� sidelinjen
er liges� opm�rksom i situationen. P� den m�de hersker der med
teamets egne ord ingen ”radiatorp�dagogik” hvor den
ene sidder og varmer sig n�r den anden er p�. Opm�rksomheden er
rettet mod deltagerne men uden at deltagernes reaktioner og handlinger
bliver oplevet som forstyrrende hos teamet. ”Men
s�dan var det ikke altid”, siger Jette og forts�tter. ”Jeg
kan huske da vi startede f�rste gang med al s�dan noget. Hold
op mand, der havde jeg i hvert fald ikke tid til at kigge p� de
der deltagere. S� var det kun indholdet: hvad skal jeg sige nu,
hvilken overhead skal jeg tage frem.” Lene supplerer ved
at kommentere at denne form for kursus er kr�vende at lave, fordi
det ud over det rent faglige foruds�tter at man som underviser
har en enorm opm�rksomhed p� deltagerne, og hele tiden overvejer
hvad de nu har behov for. Det er med andre ord ikke den her type
kursus man starter med som ny underviser, men derimod kurser med
en mere fast procedure.
Inden jeg k�rer hjem
for at sove sidder jeg igen i bilen foran hotellet og indtaler
mine refleksioner over det netop overst�ede teamm�de. Klokken
er nu halv elleve og jeg er godt tr�t men jeg m� lige have det
sidste ud af hovedet, s� jeg ikke glemmer det. Jeg synes m�det
gik godt og jeg fik sagt nogle gode ting. Is�r var snakken om
teamets l�ringsbegreb og forstyrrelse interessant at f� p� banen.
Det var faktisk som om mine sp�rgsm�l til l�ringsbegrebet i sig
selv var lidt af en forstyrrelse for teamet, og det har jeg det
rigtig godt med. Udm�rket Torben! Du har fortjent en god nats
s�vn inden det g�r l�s igen i morgen. Jeg startede motoren og
k�rte v�k i m�rket.
Kurset
Ovenn�vnte beskrivelse er taget fra et kursus som jeg deltog p�
som observat�r i efter�ret 1999. Det var et kursus i forhandlingsteknik
for tillidsrepr�sentanter fra en fagforening i social- og sundhedssektoren
(herefter n�vnt Fagforeningen) arrangeret af Fagforeningens paraplyorganisation
(herefter n�vnt Organisationen) repr�senteret ved de to konsulenter
Lene og Jette.
Kursets form�l var f�lgende:
�
At kvalificere deltagerne til i forhandlingssammenh�nge
at repr�sentere medlemmerne s�vel overfor den lokale ledelse som
overfor andre samarbejdspartnere.
�
At �ge deltagernes forst�else for forhandlingsprocessen
som et forl�b.
�
At sk�rpe deltagernes bevidsthed om de kommunikative
elementer i en forhandling.
�
At deltagerne kvalificerer sig til at kunne h�ndtere
vanskelige forhandlingssituationer p� en direkte og konstruktiv
m�de.
Rent praktisk var kurset opdelt i to moduler af henholdsvis 3 og
4 dages varighed med en m�neds mellemrum. P� dette kursus deltog
15 tillidsrepr�sentanter fra hele landet, og undervisererne Lene
og Jette deltog under hele forl�bet. Jeg deltog imidlertid kun p�
kursets 1. modul, hvorfor dette speciale kun omhandler observationer
fra denne del af kurset, samt interview med teamet under og efter
kurset
Lene er cand.mag. i fransk og voksenp�dagogik og er uddannet fysioterapeut.
Tillidsrepr�sentant som fysioterapeut i 10 �r og forhandlet overenskomst.
I dag fuldtidsansat i Organisationen, b�de interne og eksterne kurser
i forhandling, formidling og m�deledelse, samt politisk arbejde.
Jette er uddannet sygeplejerske. Tillidsrepr�sentant i 8-9 �r og
samarbejdsudvalg. P.t. uddannelseskonsulent i et amt, hvor hun har
v�ret med til at indf�re Den L�rende Organisation. Arbejder samtidig
som freelancer i Organisationen hvor hun laver de samme salgs kurser
som Lene.
Toppen af siden
|