Teamforskelle (sekvens 9)
For at komme ind p� at snakke om forskellene mellem Lene og Jette
l�ser jeg h�jt for dem fra min observation af deres behandling af
punktet bakspejl tirsdag aften p� kurset (side 32). Efterf�lgende
opsummerer jeg min opfattelse af forskellen mellem Lene og Jette:
THV: Men jeg havde nogen gange en oplevelse af at det
er dig (Lene) der ligesom tog nogle konklusioner og m�ske fordi
du var kursusleder, og du (Jette) virkede meget som den der ”l�fte
en sten op og vende den lidt og kaste den op i luften og se hvad
der sker. Er det...det er i hvert fald s�dan en grovopfattelse af
den m�de I...den forskel der m�ske er mellem jer.
Min observation og ovenn�vnte forskelsbeskrivelse kan b�de Lene
og Jette nikke genkendende til, og Lene kommenterer at hun i kraft
af at have lavet kurset et par gange f�r har nogle erfaringer at
bidrage med. P� den m�de er hun i stand til at vurdere hvad der
kan lade sig g�re og hvad der ikke kan lade sig g�re i forskellige
situationer. Men min beskrivelse f�r ogs� Lene til at overveje om
hun ved den m�de hun er p� kommer til at bremse nogle ideer fra
Jettes side. Jette kommer hende imidlertid lidt til unds�tning ved
at forklare hvordan hun ser p� tingene:
Jette: Jeg har det i hvert fald d�r s�dan, at jeg kigger
p� muligheder, men hvad skal man sige, da Lene har gjort det her
nogen gange f�r og jeg skal ind i det nye koncept, s� er det jo
”Ok, s� g�r vi det s�dan”, for ligesom at se hvordan
er det gjort f�r, hvad er det vigtige i det.
Endvidere siger Jette at hun har en anden rolle p� andre kurser
hvor hun i st�rre grad har styr p� indholdet og de sm� detaljer.
Endelig mener hun at den rolle man indtager i et team ogs� h�nger
sammen med hvilke personer man er sammen med.
I forhold til min tidligere tolkning af eksemplet med bakspejlet,
hvor jeg mente det var et udtryk for en forskel i Lene og Jettes
m�de at gribe tingene an p�, mener jeg stadig denne forskel har
betydning for hvem der kommer til at definere det faglige indhold
og dermed ogs� magtforholdet imellem dem. S� kan det godt v�re at
det er mere bekvemt at definere den indbyrdes forskel med at Lene
har mere erfaring end Jette i den p�g�ldende situation, men det
rokker ikke ved at det p� den m�de er Lenes m�de at gribe tingene
an p� der bliver den dominerende. Det er der i princippet heller
ikke noget galt med s� l�nge det ikke med Lenes ord kommer til at
”bremse nogle ideer” fra Jettes side. Og det er netop
her jeg kan se en udfordring for teamet i forhold til den m�de de
kunne bruge hinandens ressourcer p� og udnytte hinandens forskelligheder.
Kort fortalt mener jeg der ligger en udfordring i at samment�nke
forskellige m�der at opfatte og vurdere verden p�, fordi det ofte
vil resultere i nye og m�ske bedre l�sninger p� m�den at gribe kursuspraksis
an p�. For mig at se handler det om at give hinanden plads s� b�de
Lene f�r lov at diskutere og Jette f�r bragt sine kreative ideer
p� banen.
Forstyrrelse 3 (sekvens 10)
Igen l�ser jeg h�jt af mine observationer for at s�tte gang i en
diskussion men denne gang handler det om teamets forst�else af begrebet
forstyrrelse. Observationen jeg gengiver er den jeg har beskrevet
p� side 39 fra den sidste dag p� kurset, hvor
Jette blandt andet f�r sagt at der er en gr�nse for hvor meget hun
vil forstyrres fordi der skal leveres en vare til en vis kvalitet.
Efter at jeg har fremlagt mine observationer gentager og uddyber
Jette sin forklaring:
Jette: Ja, det synes jeg stadigv�k, fordi det er jo
noget med at vi er hyret til en vare ikk’, vi er hyret til
at give dem en god oplevelse og et godt kursus. Og det er s�dan
set...de skal have noget fagligt, de skal selvf�lgelig have noget
socialt udviklende for dem selv, men der skal ligesom ogs� v�re
s�dan en kursusstemning kan man sige, som vi skal levere, og det
skal v�re en h�j kvalitet.
Teamet er hyret til at levere en vare af h�j kvalitet. Dette er
en mere direkte m�de at sige at teamet er underlagt en forventning
fra deres arbejdsgiver om at form�let skal opfyldes. Det skal ikke
alene opfyldes men det skal ogs� g�res p� en bestemt m�de. Eller
i hvert fald har teamet en opfattelse af hvad der skal til for at
det lykkes. Det er som om at der kun er �n m�de det kan opfyldes
p� og det er ved at g�re som man har planlagt og ikke ved at lade
sig forstyrre af deltagerne eller hinanden. Teamet har s� at sige
defineret en ramme som kurset gerne skal holde sig inden for og
enhver afvigelse fra rammen er ensbetydende med tab af kvalitet.
Jette forklarer at den h�je kvalitet af kurset ogs� har et mere
langsigtet perspektiv idet det ogs� skal tjene som reklamev�rdi
for kommende kurser, men at det prim�rt er i forhold til de konkrete
deltagere p� dette kursus at den h�je kvalitet er vigtig.
Da jeg fornemmer at det hovedsagelig er forstyrrelser der kan bringe
kvaliteten af kurset i fare stiller jeg det sp�rgsm�l, om man ikke
kunne forestille sig andre forstyrrelser som ville h�jne kvaliteten
ved for eksempel at inddrage uforudsete h�ndelser i kursussituationen.
Igen er det Jette der melder ud:
Jette: Jo, men det synes jeg s� ogs� vi g�r. P� en
eller anden m�de er jeg i hvert fald i de �r hvor vi starter med
at blive uddannet til nu blevet meget bedre til at g� ind og sige
”hov, hvad sker der nu, hvor er vi henne, hvad mangler der,
I siger s�dan – det forst�r jeg ikke en brik af, er der nogen
der lige kan hente mig ind igen”. Alts� det kan jeg godt finde
p� at sige...
THV: Til deltagerne?
Jette: Til deltagerne. Ja, det generer mig s�dan set
ikke, eller sige til dem: ”Nu er jeg faktisk ret gal eller
nu oplever jeg irritation, hvad er det der sker, alts� gider I v�re
med eller ikke med?”
Jeg sp�rger om det er s�dan at man kan tale om flere forskellige
former for forstyrrelser, hvoraf nogle af dem ikke skal v�re tilstede
hvis kvaliteten skal sikres. Det mener Jette godt man kan tale om
og kommer ind p� at hvis det har noget at g�re med at hende og Lene
skal give hinanden feedback og de skal udvikle sig p� det, s� er
det ikke ske sammen med deltagerne men i et andet forum. Det der
m� ske i samv�ret med deltagerne er at teamet sp�rger ind til deltagere
der signalerer irritation, er skr�belige eller p� anden m�de fylder
rummet. Men der vil Lene og Jette typisk have dr�ftet den opst�ede
konflikt indbyrdes inden en af dem reagerer p� det. F�rst nu kommer
Lene p� banen i snakken om forstyrrelse hvor hun, dels f�r bakket
Jette op, dels f�r nuanceret hvordan de h�ndterer forstyrrelser
indbyrdes i teamet:
Lene: Man kan vel p� den m�de snakke om forstyrrelser
der er relevante i forhold til det der skal foreg� og s� irrelevante
forstyrrelser, hvor jeg er da enig med dig [Jette] i at, p� en eller
anden m�de er der jo et eller andet med at v�re s�dan nogenlunde
professionelle som undervisere, forst�et p� den m�de at man ikke
bringer med ind i klasserummet al mulig rod, fra manden og b�rnene
og telefon og forstyrrelser. (...) Alts� s� er der det der med de
relevante forstyrrelser...hvor jeg s� synes at fidusen ved at v�re
to sammen er at man har den mulighed at hvis der sker et eller andet
underligt med en af deltagerne at man s� lige har mulighed for at
vende det med den anden. Man har jo ogs� den mulighed, som du jo
ogs� g�r nogen gange, og jeg g�r det nok lidt mindre, men hvor du
g�r ind og sp�rger til folk.
Jette: Ja jeg er blevet lidt mere fr�k hvad det ang�r.
Lene: Ja jeg �ver mig lidt p� det ved at sige nogen
gange til folk ”Du ser ud som om du er st�et af! Hvad handler
det om?”. Men s� er der jo det der, hvis der optr�der forstyrrelser
os imellem, alts� for eksempel i form af hvis du g�r noget som jeg
t�nker ”var det det vi havde aftalt?”, s� er det vel
der hvor vi s� typisk ville tage det op n�r deltagerne var ude af
lokalet, eller en pause for lige s�dan at f� konfereret om ”hvor
er vi henne med det her?” Fordi selvf�lgelig vil der altid
i forhold til en plan man har lagt ske nogen �ndringer. Og nogen
gange er man n�dt til, hvis man er den der p�, at g�re noget andet
end det der oprindeligt var planlagt fordi deltagernes reaktioner
var s� meget anderledes end det vi havde siddet og forestillet os.
En af de ting som Lene og Jette ved de skal passe p�, for ikke
at skabe un�dig forstyrrelse, er deres individuelle k�pheste. Der
ved Jette for eksempel at hun skal passe p� hun ikke bliver for
involveret n�r snakken falder p� noget med kommunikation eller NLP.
I s�danne situationer vil Lene typisk tage over for at undg� forstyrrelsen.
L�ring i team (sekvens 11)
Efter at vi mest har snakket om det konkrete kursus som jeg var
med p�, fors�ger jeg nu at dreje samtalen ind p� hvad det er for
nogle ting der skal til for at Lene og Jette kan l�re i et team.
Jette l�gger ud med at n�vne tre ting som de vigtigste for hende:
respekt for hendes person, accept af de ting hun g�r, og ligev�rdighed.
Hvis de tre ting er til stede er hun med p� hvad som helst. Jeg
sp�rger i relation til teamets l�ringsbegreb (k�rlighed, tid og
forstyrrelse) om hvordan det ser ud i forhold til Jettes foruds�tninger
for l�ring i team. Med hensyn til tid svarer Jette at der selvf�lgelig
rent praktisk skal v�re tid til at udvikle noget sammen for eksempel
over en weekend. Dette er imidlertid en noget anden forst�else af
tidsdimensionen som Jette anvender her i forhold til hvordan den
kommer til udtryk over for deltagerne. P� kurset blev tid nemlig
defineret som en mods�tning til forstyrrelse med ro til den enkelte
og plads til refleksion (side 21) men i forhold til l�ringsbetingelserne
for teamet giver Jette alts� udtryk for tid som en mere praktisk
foranstaltning.
Jeg sp�rger ind til begrebet ligev�rdighed som viser sig at rumme
interessante ting omkring deling af viden og erfaringer eller mangel
p� samme:
Jette: (...) Alts� hvis jeg oplever at jeg skal v�re
sammen med nogen og jeg skal udvikle noget hvor jeg kan fornemme
s�dan en forskel i at ”du er mere v�rd end mig” eller
”du skal ikke tro du er noget”, s� er det mere vanskeligt
at udvikle sig. Fordi s� er boldgaden ikke til det. Det er i hvert
fald mine erfaringer. Jeg ved ikke hvordan du har det Lene.
Lene: Jo...Jeg tror ogs� meget p� at den der ligev�rdighed
betyder meget. Alts� hvis det er s�dan at...det vil jo altid v�re
s�dan at n�r man g�r ind i et eller andet samarbejde, at der er
nogen der ved mere end andre om et eller andet emne, og nogen har
nogle flere erfaringer og s� videre. Men det betyder jo ikke noget
i sig selv for at man opfatter eller respekterer hinanden som ligev�rdige.
Og det tror jeg er en v�sentlig ting.
Lene siger at ligev�rdighed ikke har at g�re med om man har lige
kvalifikationer eller samme viden inden for et felt men derimod
om der er respekt for hinanden som individer og den m�de man handler
i feltet trods forskelle af den ene eller anden art. Det handler
om at alle individer er lige meget v�rd og har lige ret til at udfolde
sig i feltet som alle andre. Det er alts� ikke et sp�rgsm�l om at
alle skal v�re ens og have de samme kvalifikationer og besidde den
samme viden for at v�re en del af feltet, men derimod at acceptere
og respektere hinandens forskelle og bruge det til at udvikle den
enkelte og teamet.
Derudover n�vner Lene at det for hende er vigtigt at man kan lave
indbyrdes aftaler, at der eksisterer et engagement i arbejdet og
at folk t�r spille ind i feltet med egne ressourcer og erfaringer.
Det er navnlig i forhold til det at dele sin viden med de andre
at ligev�rdigheden er et vigtigt element for ellers kommer den enkeltes
viden og erfaringer ikke i spil. N�r ligev�rdigheden ikke er tilstede
bliver viden og erfaringer holdt tilbage, hvilket er noget Lene
har oplevet og efterf�lgende l�rt meget af.
Lene fort�ller at hun engang deltog i en �velse hvor det netop
gjaldt om at dele sin viden med de andre. Men d�r sad mange og gav
udtryk for at de godt nok vidste noget om en del af det men egentlig
hellere ville besk�ftige sig med noget andet. Dette resulterede
i at opgaven ikke blev l�st p� grund af den manglende villighed
til at give viden fra sig. Lene har derfor l�rt at hun er kommet
l�ngere ved at udvise mere �benhed i forhold til l�sningen af kollektive
opgaver. Ved at byde ind i feltet og stille sin viden til r�dighed
og samtidig annoncere at man ikke har kendskab til andre dele, har
Lene oplevet at det giver en bedre l�sning. I det hele taget mener
b�de Lene og Jette at gevinsten ved at stille sin viden til r�dighed
er at teamet simpelthen l�rer mere og kommer frem til bedre l�sninger.
Men Lene mener ikke at denne �benhed kommer af sig selv men derimod
foruds�tter tillid og tryghed i teamet s� der ogs� er plads til
at man kan give og modtage kritik til og fra hinanden. Manglende
tillid og tryghed er derfor ogs� en af hoved�rsagerne til at der
ikke eksisterer en �benhed der kan rumme at viden og erfaringer
bliver delt. F�lgende forklaringer kom p� banen da snakken faldt
p� hvorfor viden ofte bliver tilbageholdt i et team:
Jette: En blanding af at v�re bange for at f� t�sk
fra de andre m�ske og man skal ikke dumme sig nu, og ”hvis
jeg nu siger s�dan, hvad siger den anden s�?”. Og hvis du
viser noget du kan, s� f�r du t�sk for det. S�dan kan jeg i hvert
fald huske det, den f�lelse jeg havde det...
THV: S� der var nogen skjulte...?
Jette: Ja der var nogle skjulte transaktioner helt
klart med at ”nu skal man i hvert fald ikke sige noget, for
der er nogen der altid ville vide det bedre”.
Lene: Jo, jeg tror der var nogen der p� forh�nd havde
en h�j status, og det m�ske var lidt et sp�rgsm�l om nerv�sitet
for at miste den. Fordi det kunne jo ogs� v�re at n�r det kom til
stykket, s� vidste de m�ske ikke s� meget som de havde givet udseende
af.
If�lge Lene og Jette ligger der med andre ord et magtspil til grund
for at individuel viden ikke bliver bragt ind i feltet til kollektiv
udvikling. Attituder, kropssprog og andre slet skjulte mekanismer
taler det tydelige sprog at man ikke skal tro man er noget bare
fordi man ved noget, i hvert fald ikke hvis man ikke har en h�j
status i feltet i forvejen. Det er samtidig denne status eller position
der ligger til grund for at der bliver ud�vet magt og tilbageholdt
viden. Man hytter s� at sige sit eget skind og �bner ikke op for
viden hvis det er forbundet med en risiko for forringelse af positionen
i feltet. Og hvis der ikke er tillid og tryghed til stede i feltet
s� vil denne risiko altid ligge og lure n�r et team skal udvikle
noget sammen.
Efterf�lgende kom vi ind p� hvordan Lene og Jette h�ndterer og
forholder sig til de ressourcer som deltagerne bringer med ind i
feltet. P� den m�de fik jeg anvendt teamets egne udsagn om at dele
viden og respektere andres ligev�rdighed i et felt med forskel i
status og autoritet. Helt konkret sp�rger jeg Lene og Jette hvordan
de h�ndterer situationer hvor deltagere har en st�rre viden end
teamet.
Jette: Jeg synes faktisk
tv�rtimod at jeg har fundet det s�dan at hvis der er nogen der virkelig
ved noget s� er jeg begyndt p� at tr�kke p� dem. Alts� jeg oplevede
her for...lige s� snart vi havde sagt noget, s� var der en der rakte
h�nden op og sagde ”det er jeg overhovedet ikke enig om, hvad
med det, hvad med det, hvad med det og hvad med det.” Og i
starten blev jeg simpelthen s� irriteret p� dem, men nu synes jeg
faktisk de er en gave, fordi...de s�tter lige fingeren p� hvor vi
andre m�ske ikke lige har t�nkt p� det. S� jeg oplever dem n�rmest
som nogen ressourcer. "Yes ok, hvad kan du". Men ikke
s�dan at de nu pludselig overtager styringen, nej men s�dan s� deres
guldkorn kommer med ind. Det synes jeg faktisk er fedt.
Jette giver udtryk for at hun str�ber efter at udnytte deltagernes
viden s� vidt mulig men siger samtidig at hun ikke altid har haft
det s�dan. Tidligere reagerede hun med irritation n�r deltagere
synligt gav udtryk for at de vidste noget om et emne og oplevede
det vel sagtens som en irrelevant forstyrrelse af undervisningen.
S�ledes giver Jette indirekte udtryk for at hun i dag snarere oplever
deltagernes bidrag med viden som en relevant og konstruktiv forstyrrelse
end som en trussel mod sin egen position i feltet. Men Jette f�r
da ogs� sagt at det ikke er gjort blot ved at beslutte sig for at
im�dekomme og udnytte deltagernes viden. Det er med andre ord en
kunst at udvise den grad af ydmyghed fra teamets side men Jette
uddyber med at sige at det i bund og grund handler om ikke at v�re
bange for at indr�mme over for sig selv og deltagerne at deres viden
er st�rre. Men det er samtidig en balance mellem at give deltagerne
ansvar uden at de overtager styringen hvilket i den sidste ende
kr�ver b�de overskud og overblik fra teamet. Deltagerne er med andre
ord velkomne i feltet men der skal samtidig ikke v�re tvivl om at
det er teamet der besidder de mest magtfulde positioner.
Teamuddannelse (sekvens 12)
Jeg s�tter nu fokus p� teamets undervisningsplanl�gning og egen
uddannelse ved at tage udgangspunkt i en s�tning fra Organisationens
m�lbeskrivelse som lyder ”Organisationen skal fremme fors�g
med nye l�ringsformer og p�dagogisk fornyelse.” Den umiddelbare
reaktion fra Jette er lidt distancerende med en kommentar om at
det bare er udtryk for Organisationens profilering udadtil og p�
den m�de bare er nogle flotte ord. Men efterf�lgende kommer hun
ind p� at det nok er p�dagogisk fornyelse de pr�ver at udvikle n�r
de er p� instrukt�rweekender eller p� andre m�der er sammen i teamet.
D�r f�r de i hvert fald forskellige input, afpr�ver nye l�ringsformer
og snakker om hvordan de kan implementere ny teori i eksisterende
praksis.
Lene: (...) Der kan man sige at vi fors�ger jo s� i
en vis udstr�kning at g�re noget ved det i praksis... Jeg vil sige...i
forhold til s� megen anden undervisning s� er meget af det vi laver,
er jo med meget fokus p� deltagerne...og meget noget med at s�tte,
fors�ge at s�tte gang i nogen l�reprocesser hos deltagerne, hvad
jeg synes der stadigv�k er sv�rt, som er sv�rt i forhold til korte
forl�b. Og stadigv�k, selvom vi har lavet det her et syv dages forl�b,
s� er det stadigv�k relativt kort.
Den m�de teamet pr�ver at skabe en sammenh�ng mellem teori og praksis
foreg�r prim�rt p� selve kurset ved at tage udgangspunkt i den enkelte
deltager. Det kan ikke direkte afl�ses af ovenst�ende citat men
det er min opfattelse at teamet skaber denne sammenh�ng mellem teori
og praksis ved at se praksis som et samspil mellem det konkrete
kursus og den enkeltes daglige arbejde. L�reprocesserne skal derfor
ses i denne sammenh�ng mellem kursus og arbejde, men det er, som
Lene ogs� kommer ind p�, utrolig sv�rt p� korte kursusforl�b. Det
er m�ske netop en af de st�rste ulemper ved enhver kursusvirksomhed
at den tilstr�bte sammenh�ng med det daglige arbejde ikke lykkes
optimalt. Og det skyldes ikke n�dvendigvis manglende vilje hos teamet
men simpelthen det faktum at det er en meget vanskelig opgave. Men
som Lene senere udtaler s� er det noget man godt kunne eksperimentere
mere med j�vnf�r Organisationens f�romtalte m�lbeskrivelse.
Efterf�lgende kom vi ind p� hvordan teamet uddanner sig selv. I
den forbindelse fungerer en del ved at Lene og Jette l�bende snakker
sammen og snakker om hvordan forskellige undervisningsdele er g�et
og eventuelt justerer p� m�den de pr�senterer tingene p�. Deres
indbyrdes feedback er ogs� med til at udvikle dem som underviser,
men der eksisterer ogs� mere formelle tiltag i deres uddannelse
end den rent kursuspraktiske. Lene fort�ller for eksempel at de
selv deltager p� kurser og arrangementer i Organisationen eller
andre steder. I deres ans�ttelse ligger der rent faktisk en aftale
om hvordan underviserne skal tage vare om deres egen udvikling.
S�ledes er der i overenskomsten fastsat en speciel afl�nning for
undervisere der indeb�rer at man f�r bonus hvis man underviser udover
et vist antal dage om �ret. Men bonussen er samtidig afh�ngig af
at man dels deltager i et antal m�dedage for undervisere, dels s�rger
for at have dage med specifik personlig udvikling og uddannelse
for �je.
Snakken om teamets egen uddannelse f�rte hen til det overhovedet
at arbejde i team, hvor Lene udtrykte at hun synes det er sjovest
n�r de er ude to undervisere sammen. Hvis der omvendt er for mange
undervisere i teamet mener Lene at det er det sociale i teamet der
bliver det afg�rende og ikke i samme grad den l�ring der gerne skulle
finde sted:
Lene: Men jeg synes s�dan l�ringsm�ssigt, hvis det
er det vi skal snakke om, for mig som instrukt�r, s� er den st�rst
hvis jeg er ude sammen med en anden. �n anden instrukt�r. Mja, eller
m�ske to. (...) men jeg synes jo at noget af det hvor jeg l�rer
mest, er jo s� hvor...hvor vi har mulighed for at g� ind og give
hinanden feedback i forhold til ting som den anden har observeret
i rummet. Alts� der er meget forskel p� synes jeg at g� ind og snakke
om noget som begge parter har set og oplevet, og s� at snakke om
noget som det kun er mig som underviser der har oplevet og som den
anden s� skal pr�ve at...hvis man laver noget supervision eller
et eller andet p� et forl�b.
Det som jeg vurderer at Lene s�tter h�jest i forhold til teamarbejdet
er muligheden for at lave supervision. Men det kan jeg umiddelbart
ikke se et team med mange undervisere forhindrer eftersom man jo
i det tilf�lde kan dele sig op og g� ud til deltagerne to og to.
Oven i k�bet giver et team p� tre eller flere mulighed for at variere
p� teamholdene s� der kommer afveksling i supervisionen, og den
enkelte underviser vil heller ikke v�re fastl�st en bestemt deltagergruppe.
Som s�dan kan man sige at antallet af undervisere ikke er s� afg�rende
for om der kan arbejdes med supervision, men der er m�ske st�rre
risiko for komplicerede og destruerende magtforhold n�r man er mange.
Omvendt er der en st�rre vidensm�ngde i et st�rre team s� det kan
ikke entydigt siges hvad der er det bedste. Det kommer an p� dels
den konkrete situation, dels de personer der er med i teamet.
Erfaringer (sekvens 13)
Afslutningsvis kom vi n�rmere ind p� formidlingen og tilbageholdelsen
af ens erfaringer som kursusunderviser, hvor Lene mener der er flere
lag i det i forhold til hvor meget man har lyst til at fort�lle
andre. Det kommer meget an p� hvem det er der sp�rger og ikke mindst
hvorfor de sp�rger til ens erfaringer. I relation til den foreg�ende
snak om tilbageholdelse af viden ligger der formentlig samme magtstrukturer
til grund for ikke at fort�lle hvem som helst om sine erfaringer.
Is�r ikke hvis det er erfaringer med ting der er g�et skidt. Det
omvendte g�r sig imidlertid ofte g�ldende n�r der er tale om gode
erfaringer, hvor Lene fort�ller om undervisere der giver udtryk
for at de aldrig har haft andet end succeser. Men det handler for
Lene ogs� om at der er nogen der bevidst aldrig nogen sinde ville
fort�lle om ting der er g�et mindre godt og derfor m�ske l�gger
ekstra v�gt p� at fort�lle om de gode ting. Lene synes til geng�ld
at hende og Jette pr�ver at tillade sig selv at v�re glad for det
man synes er g�et rigtig godt men heller ikke vende det blinde �je
til det der gik skidt. Jeg kommenterer at det m�ske nogen gange
kan v�re hensigtsm�ssigt at holde sine erfaringer for sig selv,
hvorefter f�lgende dialog udvikler sig:
Jette: Man m� v�lge de tidspunkter og steder hvor man
vil forstyrres! Og s� andre hvor man ikke vil.
THV: Man m� ogs� t�nke p� sig selv.
Jette: Det er jo det.
Lene: Ja, og der m� man jo sige at det er noget jeg
synes...jeg t�nker meget mere over nu end for ti �r siden, det er
at man er meget eksponeret n�r man er i den her branche, n�r man
st�r og underviser og er ude i det der ”kursusbranchehistorie”.
Man kan sige...at de kollegaer jeg har der mere sidder herinde og
tager telefon og skriver papirer. Alts� selvf�lgelig er der da ogs�
situationer hvor det kommer for en dag hvad de nu har lavet og ikke
lavet. Men der er da meget pres p� personligheden, n�r man er ude
og undervise voksne. Jeg har ogs� indtryk af at det er en problemstilling
der snakkes meget mere om nu. Og der kan man da godt opleve nogen
der g�r i bagl�s over det. Alts� der tror jeg ogs� det er vigtigt,
og det er m�ske noget vi kunne v�re bedre til, at ogs� nogen gange
f� snakket de der oplevelser igennem.
Her bliver der givet udtryk for at den forstyrrelse det kan v�re
af ens personlighed n�r man er voksenunderviser kan medf�re at man
som underviser g�r i bagl�s. Dette pres p� personligheden kan med
andre ord v�re en anden forklaring p� at man som underviser pr�ver
at styre hvad, hvorn�r og hvordan man vil lade sig forstyrre i selve
undervisningen. Det kan ganske enkelt v�re en n�dvendighed bevidst
at lukke ting ude og tilbageholde viden og erfaringer for overhovedet
at fungere som underviser. I den forbindelse mener Lene dog at det
er vigtigt at f� snakket dette aspekt igennem med sine kollegaer
i teamet, hvilket blot er endnu en grund til at arbejde med supervision
som metode. Men igen kr�ver det en kolossal tillid og tryghed i
teamet at kunne udvise en s�dan �benhed for sine kollegaer, for
man skal huske p� at der samtidig eksisterer et magtspil indbyrdes
i teamet om at definere virkeligheden og bevare sin position i feltet.
Der er ingen der har sagt det er let at v�re underviser!
Overordnet set betragter underviserteamet sig som ansvarlige for
at kursets form�l og m�l opfyldes og at deltagerne tager hjem med
en f�lelse af at have l�rt det faglige indhold og har haft en god
social oplevelse. Den prim�re opgave for teamet er at ”levere
en vare til en vis kvalitet” s� deltagerne, og i sidste ende
deltagernes fagforening, bliver tilfredse og kan anbefale andre
potentielle deltagere at deltage p� kurset. Hensigten er i sidste
ende at skaffe flere ”kunder i butikken”. Undervisernes
personlige udvikling kommer i anden r�kke og bliver ikke n�dvendigvis
tilgodeset p� det konkrete kursus. Undervisernes egen l�ring er
i fokus i andre uddannelsessammenh�nge internt i Organisationen.
Toppen af siden
|